Reports | February 20, 2006 17:43

Hartochs persoonlijke overwinning

E?ɬ©n illustere deelnemer van het Amsterdams kampioenschap heb ik nog niet genoemd: IM Rob Hartoch. Een toevallige voorbijganger zou h?ɬ©m wellicht tippen als favoriet, maar ook op dit toernooi laat Hartoch zien dat hij de wil om te winnen al lang geleden vaarwel heeft gezegd. Hij speelde remises tegen Paul Janse (2086), Zijad Becic (1972), Arno Bezemer (2330) en Cyriel Pex (2113).

'De Beer' is behalve speler internationaal arbiter, en we zullen het weten ook! Tegen Bezemer deed hij ergens heel snel een zet, nog voordat zijn tegenstander de klok had kunnen indrukken. Een verbaasde blik van Bezemer was voldoende voor Hartoch om uitgebreid te gaan reciteren: "Het mag, en dat weten maar heel weinig mensen. Het gaat om artikel 1.1 en 6.8. Je hebt overigens nog wel het recht om mijn klok in te drukken." Arno deed dit met een begrijpelijk vlaagje venijn, waarop Rob opnieuw de klok indrukte en de partij verder ging.

Misschien moet deze schoenmaker zich bij zijn leest houden, maar ik waag het toch de mening van de expert in twijfel te trekken. Artikel 1.1 van de schaakregels zegt onder andere:

Men zegt dat een speler 'aan zet is', wanneer de zet van zijn tegenstander is 'gedaan'.

En uit artikel 6.8a:

Zijn zet wordt niet als voltooid beschouwd als hij zijn klok niet heeft stilgezet, tenzij de gedane zet de partij be?ɬ´indigt. (...) De tijd tussen enerzijds het doen van de zet op het schaakbord en anderzijds het stilzetten van de eigen klok en het aanzetten van de klok van de tegenstander wordt beschouwd als deel van de bedenktijd die de speler is toegewezen.

Deze laatste zin lijkt te suggereren dat Hartoch zijn zet uitvoerde in de tijd die ?¢‚ǨÀúmoet worden beschouwd als deel van de bedenktijd die zijn tegenstander was toegewezen'. Misschien is dit strikt genomen niet tegen de regels, maar dan toch op zijn minst een beetje onsportief.

Share |
Peter Doggers's picture
Author: Peter Doggers

Founder and editor-in-chief of ChessVibes.com, Peter is responsible for most of the chess news and tournament reports. Often visiting top events, he also provides photos and videos for the site. He's a 1.e4 player himself, likes Thai food and the Stones.

Chess.com

Comments

doggy's picture

Nou, of je wel of niet moet wachten met zetten tot je klok loopt is toch vrij essentieel. Zeker in vliegende tijdnood.

Anonymous's picture

Of Hartoch nu wel of niet strikt genomen gelijk had, lijkt me minder relevant dan het feit dat hij tijdens de partij niet met zijn tegenstander mag gaan praten - ook niet als deze hem verbaasd aankijkt. Hij zat dus sowieso fout.

Arne

Dennis's picture

Peter, stel dat Hartoch ongelijk heeft, en jij gelijk. Betekent dit dan dat je, wanneer je tegenstander vergeet zijn klok in te drukken, niet mag zetten? Net zolang todat hij/zij wel de klok heeft ingedrukt?

doggy's picture

Tja, dat had ik nog niet bedacht. Misschien moet er dan gewoon een regel bij: 'een speler dient zijn tegenstander voldoende tijd te geven om de klok te kunnen indrukken'. Of iets dergelijks.
Maar ik heb de indruk dat de FIDE de regels van het schaakspel in zo min mogelijk woorden wil opschrijven, waardoor veel onduidelijk is.

Overigens, als mijn tegenstander de klok vergeet doe ik trouwens geen zet; ik wijs hem op zijn vergeetachtigheid. Na een minuut of vijf. :-)

Anonymous's picture

In de regels is er het verschil tussen een zet die 'gedaan' is en een zet die 'voltooid' is. Vanaf het moment dat de zet 'gedaan' is, is de tegenstander aan zet, en mag hij dus een zet 'doen'. De eerste zet is echter nog niet 'voltooid' totdat hij de klok indrukt. Hier moet hij dus wel de tijd voor krijgen.

Martin Glimmerveen

Paul-Peter Theulings's picture

Als je tegenstander voor zijn 40e zet nog 0.4 seconden heeft, redt hij het niet meer, tenzij je hem de kans geeft zeer snel te zetten gevolgd door tik,tik op de klok.
De eerste tik is hierbij jouw tik, de tweede tik die van je tegenstander. Je kan iets doen om dat te voorkomen. Voer je zet langzaam uit en laat nog niet los. Ongetwijfeld hangt je tegenstander al met zijn hand boven
het stuk dat hij wil gaan zetten.
Op dat moment maak je duidelijk dat dat niet mag, als je nog niet losgelaten hebt is het boven het bord hangen hinderen, het is niet toegestaan.Zeg dat hij met zijn hand achter de "baseline" moet.
Op het moment dat de tegenstander daaraan voldoet druk je vlug de klok in.

Verdere tips in verband hiermee.
Indien goed mogelijk doe een zet die dichtbij de klok is of doe een zet die een lange zet van de tegenstander afdwingt.

thegreatbakker's picture

Mag je praten tegen je tegenstander dan tijdens een partij?

Latest articles