Reports | July 05, 2006 15:38

Wat had Aljechin gezien?

Aangezien ik heb gemerkt dat opgaves hier wel gewaardeerd worden (en tot leuke discussies leiden!) plaats ik er weer eentje vandaag. Aan de volgende stelling is bovendien een aardige anekdote verbonden.

Aljechin-Neistadt
Moskou (simultaan) 1914

Zwart had zojuist zijn paard naar f8 gespeeld. De toekomstige wereldkampioen deed hier 1.e6. Neistadt wilde aanvankelijk met de pion op e6 slaan maar toen Aljechin terugkwam bij het bord, veranderde hij van gedachte: 1...Pxe6. Aljechin moest lachen en sloeg het paard eraf: 2.Pxe6. 'Hoe moet ik nu terugslaan?' dacht Neistadt, maar voor hij eruit was, was Aljechin alweer terug bij het bord. Zwart speelde 2...Lxe6, waarop Aljechin 'genereus' vroeg of Neistadt de zet misschien wilde terugnemen. Neistadt weigerde dit, waarop Aljechin zei: 'Dat is jammer.' Vervolgens gaf Aljechin op. (De stelling is voor wit verloren na 3.dxe6 fxe6.) Neistadt nam vervolgens de felicitaties aan maar begreep hier natuurlijk niets van. Wat had Aljechin gezien?

Tags:

Share |
Peter Doggers's picture
Author: Peter Doggers

Founder and editor-in-chief of ChessVibes.com, Peter is responsible for most of the chess news and tournament reports. Often visiting top events, he also provides photos and videos for the site. He's a 1.e4 player himself, likes Thai food and the Stones.

Chess.com

Comments

Robert Kikkert's picture

Een fata morgana! Aljechin hoopte natuurlijk dat hij z'n koning op a1 kon krijgen waarna het remise zou zijn. Echter, 2...fxe6 3.dxe6 Lxe6 4.Kg3 Kxf6 5. Kf4 Lf5! wint ook want de witte koning zal nooit a1 bereiken.

doggy's picture

Kijk, hier hebben we wat aan. Maarrr... mensen, zijn we het ermee eens?

Bert de Bruut's picture

Nee, want als zwart met L op diagonaal b1-h7 en pion a3 probeert de witte K van a1 te houden, dan loopt deze via c3 naar b3 en is het ook remise

Bj?ɬ?rn Verstraate's picture

Een vraagje van mijn kant.. Wat doet wit als zwart in plaats van 2. .. L*e6 in die variant gewoon Le8 speelt? De witte koning houdt immers de zwarte a-pion in een race niet bij, hij staat buiten het vierkant?

doggy's picture

Na 2...Le8 sta je gewoon een pion achter Bj?ɬ?rn.

Bj?ɬ?rn Verstraate's picture

Foutje, ik bedoelde 3. .. Le8 .. Dus in de variant die Robert gaf.. Dus: 1. e6 P*e6 2. P*e6 fxe6 3.dxe6 Le8

doggy's picture

Aha. Klopt Bj?ɬ?rn, ook dat wint voor zwart. En dat maakt het verhaal wat minder mooi :(

Latest articles